20101024

Aku Fikir,Aku Lost !

Terpulanglah pada kamu untuk fikir apa-apa. 
Dan aku rasa tak perlu lah kamu bongkak,sombong,riak dengan apa yang kamu ada.
Aku tak menolak bahawa kita manusia memerlukan duit untuk hidup. 
Sesiapa pun, tidak kira lah kecik atau besar mana pun orang tu. 
Tinggi mana pun pangkat dan darjat belum tentu kamu sanjung boleh bawa ke mati.

Walau bagaimanapun, wujud manusia yang taksub dengan duit yang banyak.
Berpuluh, beratus, beribu, berpuluh ribu, beratus ribu, berjuta, beratus juta, berbillion.
Aku mula terfikir bila aku pernah berbual dengan seseorang, satu masa lampau dahulu tapi agaknya belum cukup dua dekad pun masih teringat-ingat. 
Pada mata aku, dari gayanya bercerita, duit bukanlah perkara asas untuk dia menjalani kehidupan tetapi duit itu adalah Tuhannya. Maka aku percaya dia akan bertemu dengan jahanam, satu masa kelak. 
Duit itu ciptaan manusia yang akan merosakkan manusia.
Jadi pergilah mati kamu dengan duit kamu yang bagaikan Tuhan Duit untuk kamu.

No comments: